Saturday 16 July 2011

Kemelesetan ekonomi akibat tidak bayar hutang




WASHINGTON 15 Julai - Kegagalan kerajaan-kerajaan membayar semula hutang mereka boleh mengakibatkan kemelesetan ekonomi, menurut dua ahli ekonomi Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) dalam satu kajian.
''Kegagalan (membayar hutang) akan menyebabkan kemelesetan yang lebih teruk,'' kata Enrique Mendoza dan Vivian Yue dalam kajian itu.
Menurut mereka, secara purata, Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dan perbelanjaan jatuh kira-kira lima peratus, lebih rendah.
Tenaga buruh juga merosot kepada 15 peratus lebih rendah berbanding tiga tahun lalu sebelum kegagalan,'' kata mereka.
Mendoza dan Yue berkata, kesimpulan yang dibuat itu pada 23 contoh keingkaran berdaulat yang berlaku antara 1997 dan 2009, kebanyakan di Latin Amerika.
Kajian itu disiarkan tepat pada masa ketika pentadbiran Presiden Barack Obama memberi amaran bahawa Amerika Syarikat (AS) akan mengalami kegagalan dalam hutang-hutang sekiranya Kongres tidak bertindak menaikkan siling hutang pada 2 Ogos.
Wall Street dan organisasi antarabangsa telah memberi amaran kegagalan (membayar hutang) oleh AS - ekonomi terbesar dunia akan memberi kesan kepada sistem kewangan global.
Kongres pula buntu, bagaimanapun Republikan menolak untuk membenarkan kenaikan siling hutang kecuali melaksanakan pengurangan ketara dalam perbelanjaan kerajaan.
Tetapi, Demokrat berkeras sebarang rundingan mesti menaikkan cukai, cadangan yang ditentang Republikan.
Di Eropah, kerajaan-kerajaan zon euro bekerja keras untuk menangani kegagalan kedaulatan oleh Greece yang berpotensi mengalami kesan ketidakstabilan di seluruh benua.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...