Friday 15 July 2011

Aplikasi bantu cari arah kiblat



SATU inovasi baru dalam dunia digital termasuk Islamic Compass - Qibla Finder and Global Prayer Times iaitu aplikasi yang menampil�kan kemudahan untuk umat Islam mencari arah kiblat dan masa solat paling tepat untuk kegunaan harian.
Kebiasaannya, jika anda mengembara di luar kawasan yang biasa ditambah pula negara luar mungkin tidak mengetahui kaedah sebenar mencari kiblat atau mengetahui waktu solat. 
Pengguna akan membawa peranti tradisional iaitu kompas solat untuk mengetahui arah kiblat tapi terlupa mencatat waktu solat di kawasan berkenaan seperti Eropah misalnya yang berlainan waktu seperti Malaysia.

Oleh itu, aplikasi ini sesuai untuk dipindah turun memandangkan kegunaannya yang lengkap jika anda pengguna telefon iPhone dengan iOS 4.

Pengiraan waktu solatnya menggunakan penetapan GPS dan tidak memerlukan anda memasang data pada telefon pintar, malah ia akan dilakukan secara automatik selepas anda tiba di sesuatu kawasan tapi perlu membuka GPS terlebih dulu dan ia menyokong waktu solat di kebanyakan negara.

Malah, waktu solat juga boleh didapati lebih awal sebelum anda ke luar negara.

Aplikasi yang boleh dipindah turun secara percuma ini mempunyai antaramuka unik menepati fungsinya sebagai pemberi maklumat kepada umat Islam dengan kawalan skrol mudah ketika menggunakannya.

Selain itu, aplikasi ini mempunyai 12 jenis azan yang boleh dimainkan sebaik masuk waktunya tetapi ia turut boleh dimainkan walaupun bukan pada masanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...