Monday 27 February 2012

Kerja naik taraf Lebuhraya Pan Borneo diaktif semula


SIPITANG: Kerajaan Persekutuan akan mengaktifkan semula kerja menaik taraf Lebuhraya Pan Borneo yang menelan belanja RM423 juta yang diluluskan di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10).

Ketika mengumumkan perkara itu, Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Shaziman Abu Mansor, berkata projek menaik taraf Lebuhraya Pan Borneo sepanjang lebih 1,000 kilometer itu akan dimulakan pertengahan tahun ini secara berperingkat.

Katanya, lebuh raya itu membabitkan laluan Semantan, Kuching, Miri, Lawas di Sarawak yang kemudian merentasi pelbagai daerah di Sabah termasuk Sindumin, Beaufort, Kimanis, Kota Kinabalu dan Tawau.
"Jika semuanya berjalan lancar, lebuh raya ini dijangka siap pada 2015," katanya kepada pemberita selepas meninjau projek jalan raya di sini hari ini.

Shaziman berkata, projek utama yang akan dilaksanakan di sepanjang Lebuhraya Pan Borneo itu ialah menaik taraf Jalan Miri-Pandaruan bernilai RM100 juta manakala pakej kedua pula membabitkan Jalan Miri-Pandaruan ke Sungai Tujuh berharga RM42 juta.

Selain itu, katanya, projek berkenaan turut membabitkan kerja menaik taraf Jalan Mengkalap-Lawas ke Sindumin di Sabah bernilai RM108 juta dan Lebuhraya Sindumin ke Kota Kinabalu bernilai RM120 juta.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...