Monday 20 February 2012

Minyak biodiesel B5 dijamin sesuai untuk bot nelayan



TANJONG KARANG: Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Tan Sri Bernard Dompok, hari ini, memberi jaminan bahawa biodiesel B5 selamat digunakan untuk enjin bot nelayan.

"Kerajaan berjaya menyakinkan syarikat petroleum dan pengeluar enjin bagi memberikan jaminan enjin untuk penggunaan bahan api B5," katanya ketika melancarkan program B5 untuk sektor perikanan Wilayah Tengah di Jeti Bagan Pasir, di sini, hari ini.
Beliau berkata, adunan lima peratus metil ester sawit dengan 95 peratus diesel petroleum bagi menghasilkan B5, mampu meningkatkan prestasi enjin dan mengurangkan pengeluaran asap.
Pelaksanaan program B5 membuktikan keprihatinan kerajaan memperkenalkan minyak sawit sebagai bahan bakar alternatif bagi mengurangkan dan seterusnya menggantikan diesel petroleum, katanya.

Dompok berkata, pengenalan biodiesel juga adalah strategi serampang dua mata kerajaan bagi mengukuhkan atau menstabilkan harga minyak sawit yang diperoleh daripada sumber tenaga boleh diperbaharui dan mengurangkan pelepasan gas rumah hijau sebanyak lebih 50 peratus, bagi menjamin persekitaran negara yang mesra alam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...