Tuesday 13 September 2011

Yuan dijangka ganti dolar AS sebagai mata wang dagangan utama



KUALA LUMPUR: Seorang ahli akademik meramal mata wang yuan China akan menggantikan dolar Amerika Syarikat (AS) sebagai mata wang dagangan utama dalam masa 10 hingga 15 tahun depan.

Dekan Sekolah Perniagaan Antarabangsa Eropah China, Dr John Quelch, berkata kemunculan China sebagai satu daripada ekonomi utama dunia semasa kelembapan di ekonomi barat akan mengukuhkan peranan mata wang negara itu sebagai dagangan perantara dagangan utama di masa depan.

Quelch berkata demikian pada sesi bertajuk "Membentuk Halatuju Global" pada Persidangan ke-11 CEO Global Forbes di sini, hari ini.
Beliau adalah seorang daripada ahli panel pada sesi berkenaan.

Sementara itu, dekan dan Presiden Universiti Globis, Yoshito Hori menjangka AS akan pulih daripada keadaan semasa dalam masa lima tahun tetapi berbanding dengan zon Euro yang mungkin mengambil masa 10 tahun untuk keluar daripada situasi krisis sekarang ini.

Dengan memberi alasan faktor demografi, beliau berkata, keadaan di Eropah serupa dengan di Jepun di mana mereka berdepan dengan penduduk yang berumur dengan kurang kuasa membeli.

Berbanding dengan Eropah, AS mempunyai kelebihan daripada penghijrahan orang dari luar negara ke negara itu, membantu mengekalkan jumlah penduduk muda dengan itu mengekalkan tahap kuasa membeli

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...