Sunday 25 September 2011

Hollywood bagaikan tong sampah



LOS ANGELES: Agak pelik di sebalik kemasyhuran Hollywood yang menjadi tumpuan pelancong seluruh dunia, papan tanda besar lokasi glamor itu bertentangan kota Los Angeles mencetuskan kemarahan penduduk.

Pelancong sudah lama datang ke situ untuk mengambil gambar berlatar belakang papan tanda berkenaan. Masalahnya, mereka memasuki kawasan Bukit Hollywood itu sesuka hati pada masa ini menggunakan peralatan canggih satelit dan enjian carian Google Earth.

Keadaan itu memaksa penduduk tempatan membuat aduan selepas pelancong membuang sampah dan puntung rokok yang boleh mengakibatkan kebakaran pada musim panas dan kering di kaki bukit itu selain menyebabkan kesesakan jalan.
Ada di kalangan penduduk yang menunjukkan kemarahan atas kehadiran pelancong di kawasan itu, lapor agensi berita AFP yang dipetik Sydney Morning Herald.

Malah, ada papan tanda memberi peringatan Amaran: Kawasan ini bukan untuk pelancong. Semua pelancong sila beredar yang dipasang penduduk di kaki Gunung Lee menempatkan papan tanda setinggi 13 meter itu.

Papan tanda besar mulanya dipasang sebagai papan iklan hartanah Hollywoodland sebelum empat huruf belakangnya hilang dan menjadi ikon industri perfileman. Ia boleh dilihat sehingga beberapa kilometer jauhnya dari Los Angeles.

Bagi pelancong, lokasi yang paling hampir untuk mendapatkan sudut rakaman gambar terbaik ialah di bawah Hollywood Boulevard, satu atau dua kilometer dari Hollywood dan Highland Center bersebelahan Teater China Graumann dan Walk of Fame.
Tetapi, keadaan berubah selepas wujudnya sistem pengesanan global (GPS), membolehkan orang ramai dengan mudah mencari laluan ke bukit itu.

Sejak beberapa minggu kebelakangan ini, kemarahan mula mencetuskan ketegangan antara kejiranan di kawasan jalan menuju ke bukit itu, di sekeliling Tasik Hollywood dan Taman Griffith di lingkaran utara Los Angeles.

Tiada siapa dalam bilik ini menentang pelancong, kata ahli majlis perbandaran, Tom LaBonge dalam mesyuarat penuh emosi berikutan kebanjiran pelancong.
Sesetengah pelancong turut mengadu mengenai sikap penduduk tempatan di kawasan mewah itu dengan menyatakan papan tanda Hollywood menyebabkan hartanah di kawasan itu bernilai tinggi

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...