Saturday 21 April 2012

Microsoft catat untung RM15.65b


MICROSOFT mencatatkan keuntungan bersih sukuan mencecah AS$5.11 bilion (RM15.65 bilion), didorong gelombang pelancaran produk secara besar-besaran yang menjanjikan prospek cerah bagi syarikat berkenaan.
“Kami sedang merangka pelancaran yang menarik di seluruh syarikat dan mencatatkan keputusan kewangan yang kukuh.
“Dengan pelancaran baru seperti Windows 8 bagi komputer peribadi dan tablet, versi Office baru serta pelbagai produk serta perkhidmatan untuk enterpris dan pengguna, kami akan menjana nilai luar biasa kepada semua pelanggan kami pada tahun mendatang,” kata Ketua Eksekutifnya, Steve Ballmer.

Harga saham gergasi perisian itu melonjak lebih tiga peratus kepada AS$31.98 sesaham selepas pengumuman keputusan yang mengatasi unjuran Wall Street dan mencatatkan pendapatan tertinggi pada suku ketiga sebanyak AS$17.41 bilion.

Keuntungan Microsoft bagi tiga bulan berakhir 31 Mac adalah rendah sedikit berbanding AS$5.23 bilion yang dicatatkan dalam tempoh yang sama tahun lalu.

Program jualan disesuaikan bagi perniagaan dan kepentingan dalam perisian yang dihoskan sebagai perkhidmatan dalam internet “awan” melonjakkan pendapatan walaupun kelemahan keseluruhannya dalam pasaran pengguna dan permintaan bagi konsol permainan video, Xbox 360.
Sumbangan daripada bahagian peranti dan hiburan berkurangan kerana aksesori kawalan suara serta Xbox dan Kinect yang susut 16 peratus kepada AS$1.6 bilion.

Microsoft menjangkakan pendapatan EDD akan berkembang pada suku semasa.

“Kami rasa kedudukan dan strategi pasaran kami sangat baik, "kata Ketua Pegawai Kewangan, Peter Klein pada sidang media bagi mengumumkan keputusan kewangan syarikat itu menerusi talian.

Xbox akan melangkaui permainan video untuk menjadi pilihan bagi mendapatkan kandungan filem dan hiburan lain daripada internet.

Eksekutif berkata bahawa mereka juga didorong oleh petunjuk bahawa laptop berkuasa tinggi dan nipis berdasarkan sistem operasi Windows yang terbaru mencetuskan permintaan pengguna.

“Kami terus melaksanakan yang terbaik bagi seluruh perniagaan kami, dan kami melihat permintaan kukuh bagi produk perusahaan dan perkhidmatan kami, "kata Ketua Pegawai Operasi Microsoft, Kevin Turner.

"Pelaburan dan penawaran kami dalam platform pangkalan data dan awam, swasta, dan hibrid awan membantu pelanggan kami mengubah operasi mereka untuk memenuhi permintaan perniagaan hari ini yang sentiasa berubah."

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...