PENGELUAR kereta sport mewah, Lamborghini kini mula bergerak jauh daripada tumpuan perniagaannya sebelum ini apabila ia bercadang untuk mengeluarkan model kenderaan sports utiliti (SUV) mewah.
“SUV ini akan dilihat menarik, tetapi ia perlu menjadi antara model yang terpantas dari segi kelajuannya serta ekstrem.
"Jika ia seperti BMW X5, ia seperti satu pengkhianatan. Orang ramai akan menjadi sangat kecewa,” kata Presiden Kelab Pemilik Lamborghini terbesar dunia yang berpangkalan di Los Angeles, Andrew Romanowski.
“Porsche membuktikan bahawa ia berfungsi, yang mampu memberi kejutan besar kepada industri , dan sekarang semua orang tertunggu-tunggu,” kata Pengarah Penyelidikan di IHS Automotive berpangkalan di Frankfurt, Christoph Stuermer.
Menjelang 2015, jualan SUV mewah dijangka meningkat kira-kira 20 peratus di Eropah Barat, 30 peratus di Amerika Syarikat dan 50 peratus di China, menurut unjuran sebuah syarikat perundingan.
Cayenne menjadi model terlaris bagi Porsche sejak ia dilancarkan sedekad lalu, dengan 59,000 unit dijual tahun lalu dan pada harga 121,000 euro (RM476,544) bagi versi turbo berprestasi tinggi.
Lamborghini, yang mencatat kerugian sejak 2009, meningkatkan penghantarannya sebanyak 23 peratus kepada 1,602 kenderaan tahun lalu.
Bagi membangunkan model baru itu, Lamborghini merangka rancangan untuk sedan empat pintu sejajar pameran kereta Estoque pada 2008.
Slogan closer to the road diperkenalkan pada tahun yang sama dan masih digunakan dalam produk video pada 2011.
Lamborghini Club America mengeluarkan keahlian gentian karbon kepada pelakon, Nicolas Cage, hos rancangan bicara, Jay Leno dan kira-kira 4,000 yang lain.
Romanowski memberi amaran walaupun kenderaan yang sempurna dihasilkan, ia boleh menjejaskan jenamanya jika pengeluaran adalah terlalu tinggi.
No comments:
Post a Comment